اسم قنادی با رولت، گره خورده است. این موضوع آن قدر شدید است که می توان به راحتی بعد از شنیدن نام قنادی، یک ویترین شیشه ای با سینی های رولت را تصور کرد و ناخودآگاه کام شیرین کرد دقیقا به همین راحتی. اما در این مقاله قصد داریم از یک ترکیب جادویی و البته مقوی صحبت کنیم. ترکیبی به نام رولت خرما. در این مقاله تا انتها همراه ما باشید تا با طرز تهیه رولت خرما آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه رولت خرما

الان دقیقا همان لحظه ای هست که باید از خودمان بپرسیم ، خوب حالا در خانه چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی را باید بخریم و به اصطلاح مرحله تنظیم چک لیست خرید می باشد. پس با دقت  آیتم های ذکر شده در ادامه برای تهیه رولت خرما را بررسی  نمایید:

  • خرما:دو کیلو
  • روغن: سه قاشق مربا خوری
  • دارچین: به میزان دلخواه
  • زنجبیل:به میزان دلخواه
  • آرد:سه پیمانه
  • گردو:به مقدار لازم
  • پودر نارگیل: به میزان دلخواه

پس از تهیه مواد اولیه لازم برای تهیه رولت خرما، می توانید به مرحله بعدی رفته و وارد فاز اجرایی شویم. پس برای آموزش طرز تهیه رولت خرما و گردو، یکی از سالم ترین انواع رولت در دنیای شیرینی ها آماده شوید.

طرز تهیه رولت خرما

پیش از آنکه به سراغ طرز تهیه رولت خرما و مراحل آن برویم، باید بدانید که رولت خرما یکی از محبوب ترین شیرین ها در ایران می باشد. شما می توانید به راحتی در دورهمی ها، مهمانی ها و یا مراسم های مختلف اعم از مراسم مذهبی، یادبود و گرامیداشت و … این نوع رولت را تهیه کرده و در کنار عزیزان از طعم جذاب آن لذت ببرید. به بیان بهتر می توان گفت رولت خرما خود به تنهایی می تواند یک پک پذیرایی لاکچری است.  پس با این دید به سراغ توضیح مراحل پخت رولت خرما می رویم.

مرحله اول؛ هسته گیری خرما

در مرحله اول از تهیه رولت خرما باید با دقت هسته های خرما را جدا کنید. قدیم ترها این کار را با موچین انجام می دادند اما بهتر است شما کمی حرفه ای تر عمل کرده و از چاقو استفاده کنید. بعد از آن که اتمام هسته گیری باید خرماها را چرخ کنیم. توجه داشته باشید حتما پیش از چرخ کردن خرماها، به تیغه های چرخ گوشت مقداری روغن بی بود و بی طعم بزنید تا رخما به تیغه های چرخ گوشت نچسبد.

مرحله دوم؛ تفت دادن خرماها

در مرحله دوم از پخت رولت خرما باید داخل تابه مقداری روغن بریزید و روی شعله بگذارید. زمانی که روغن داغ شد باید خرما ها را به آرامی در ماهیتابه بریزید و اجازه بدهید کمی با روغن داغ همنشینی کنند. در همین زمین برای خوش عطر وخوش طعم شدن مواد می توانید از مقداری دارچین و زنجبیل نیز استفاده کنید و اجازه بدهید تا به خوبی با هم تفت بخورند.

مرحله سوم: تفت دادن اردها

بعد از آن که به خوبی خرماها تفت داده شدند، نوبت به تفت دادن آرد می رسد. این مرحله از پخت رولت خرما بسیار شبیه به پخت حلوا می باشد. پیش از آن که آرد را تفت دهید باید مرحله مهم الک کردن آرد را طی کنید. به این صورت که آرد را دوبار با صبر و حوصله الک کنید. بعد از آن می توانید آرد را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا بوی خامی آرد گرفته شود. در این قسمت باید احتیاط کنید که آرد نسوزد و رنگش سیاه نشود. پیشنهاد می شود به آرد در حال تفت، مقداری روغن نیز استفاده کنید تا به خوبی حرارت ببیند.

مرحله چهارم: پهن کردن مواد

در مرحله چهارم از پخت رولت حلوا، باید در یک سینی، یک کیسه فریزر را پهن کرده . روی آن را با روغن چرب کنیم.  سپس  مواد تفت داده شده یعنی، خرما ، دارچین و زنجبیل را روی آن ریخته و با قاشق پهن می کنیم. حتما در انتها آن را با انتهای قاشق و یا وردنه به خوبی صاف کنید. به عنوان قدم آخر حتما مقداری آرد تفت داده شده را نیز روی خرماها بریزید به عنوان تیر خلاص هم مقداری مقداری پودر گردو و پسته را ینز باری تزیین روی مواد بریزید. در این قسمت از کیسه زیر مواد کمک بگیری و مواد را رول کنید.

مرحله آخر : رولت خرما آماده است.

۴ تا ۵ ساعت به رولت خرما زمان بدهید تا کمی در یخچال استراحت کند و کاملا سفت شود. سپس رولت خرما را از یخچال درآورده و برش دهید.

میزان کالری هر عدد رولت خرما

زمانی که در حال چیدن برش های رولت خرما در ظرف دلخواه خود هستید به خاطر داشته باشید نباید در میل کردن آن زیاده روی کنید چرا که هر برش رولت خرما دارای ۹۰ کالری است. به علت طبع گرم خرما پیشنهاد می کنیم از این دسر جذاب برای فصل زمستان استفاده کنید.

روش نگهداری رولت خرما

  • سعی کنید رولت خرما را به اندازه و به میزانی که میل دارید و یا مطمئن هستید که بعد از پذیرایی از مهمانان تمام می شود تهیه کنید. چرا که با گذشت زمان شیرابه هایی ته ظرف خرما بسته می شود که موجب ترش شدن آن می شود.
  • یکی از نشانه های انقضای خرما، انتشار بوی غلیظ از آن و نداشتن عطر و طعم می باشد.
  • اگر حس کردید،خرمای پذیرایی خشک شده است، میتوانید با ریختن کمی آب گرم این مشکل را حل کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *