حلوا یکی از محبوب‌ترین دسرهای سنتی ایرانی است که در مراسمات مختلف مخصوصا مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. این دسر خوشمزه و مقوی به دلیل طعم دلپذیری که دارد دارای طرفداران بسیاری است.

برخلاف گذشته امروزه دسر حلوا تنوع بالایی پیدا کرده و در طعم و شکل‌های جذاب و خاصی تهیه‌ می‌شود. اگر شما نیز علاقمند به پخت حلوا هستید و‌ می‌خواهید با جدیدترین مدل‌های حلوا و طرز تهیه آن‌ها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع حلوا و روش پخت آن‌ها

حلواها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله لذیذترین و پرطرفدارترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

حلوا ساده

یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین حلواهای موجود در ایران حلوا ساده و سنتی است که در سراسر کشور آن را در مراسمات مختلف‌ می‌پزند. این حلوا در واقع پایه تمامی حلواها محسوب می‌شود و سایر حلواها با تغییراتی در این دستور و کاهش یا افزایش چند قلم از مواد اولیه تهیه می‌شوند. برای تهیه این حلوا لذیذ و جذاب به مواد اولیه زیر نیاز است.

روغن یا کره 1 لیوان
شکر 1 لیوان
آب 2 لیوان
گلاب 4/1 لیوان
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
هل آسیاب شده 2/1 قاشق غذا خوری

 

طرز تهیه حلوا ساده

روش تهیه حلوا سنتی و ساده به شرح زیر است:

  • آماده سازی شربت

ابتدا باید شربت حلوا را آماده کنید. برای تهیه شربت کافیست که شکر را به همراه آب داخل قابلمه روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملا حل شود. پس از آن گلاب و زعفران دم کرده را به شربت بیافزایید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد و شربت غلیظ شود. بعد از آماده شدن شربت، آن را از روی حرارت بردارید.

  • تفت دادن آرد

آرد گندم را داخل یک تابه بزرگ روی حرارت متوسط به طور مداوم تفت دهید تا زمانی که تغییر رنگ دهد و به حالت طلایی مایل به قهوه ای تبدیل شود. تفت دادن آرد حدود 15 الی 20 دقیقه طول‌ می‌کشد اما باید به صورت یکنواخت انجام شود تا بوی خامی آرد کاملا از بین برود.

  • اضافه کردن روغن

بعد از تغییر رنگ آرد به اندازه دلخواه، باید روغن یا کره را به آن اضافه کنید و کاملا به هم بزنید تا روغن به خوبی جذب آرد شود. این مرحله موجب ایجاد قوام و نرمی در حلوا‌ می‌شود. این مرحله نیز باید چند دقیقه ادامه داشته باشد.

  • افزودن شربت

اضافه کردن شربت باید به آرامی انجام شود و کاملا با مخلوط آرد و روغن ترکیب شود. حین افزودن شربت باید حلوا را مداوم به هم بزنید تا گلوله‌های آرد ایجاد نشود. تا به اتمام رسیدن شربت هم زدن مخلوط را ادامه دهید تا حلوا به بافت مطلوبی برسد و از تابه جدا گردد.

  • شکل دهی و سرو حلوا

پس از به قوام رسیدن حلوا، باید آن را از روی حرارت بردارید و به ظرف پذیرایی مورد نظر منتقل کنید و با کمک پشت قاشق آن را کاملا صاف نمایید. در نهایت‌ می‌توانید برای تزیین حلوا از خلال پسته، خلال بادام، گل محمدی خشک و پودر دارچین و یا زعفران استفاده کنید. حلوا معمولا به صورت گرم سرو‌ می‌شود، اما امکان سرو آن پس از خنک شدن نیز وجود دارد. طرز تهیه حلوا ساده ایرانی، آنقدر محبوب است که حتی افراد خارج از ایران هم طرفدار طرز پخت این دسر محبوب هستند؛ نمونه آن را می‌توانید در سایت cooking مشاهده کنید.

طرز تهیه حلوا ساده ایرانی

حلوای زعفرانی

یکی از رایج‌ترین وخوشمزه‌ترین حلواهای سنتی حلوای زعفرانی است که طرفداران زیادی دارد. این نوع حلوا به دلیل زعفرانی که در آن به کار‌ می‌رود دارای خواص دارویی بسیاری است و عطر و رنگ فوق العاده‌ای دارد. از حلوای زعفرانی به دلیل عطر بی نظیری که دارد به عنوان حلوای مجلسی استفاده‌ می‌کنند. برای تهیه حلوا زعفرانی به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

آرد سفید 2 لیوان
روغن مایع 2/1 لیوان
آب 2.5 لیوان
شکر 1.5 لیوان
زعفران دم کرده 4/1 لیوان
گلاب به میزان لازم

 

طرز تهیه حلوای زعفران

برای تهیه این حلوا همانند حلوا سنتی باید ابتدا شربت را آماده کنید و زعفران را به آن بیافزایید. سپس آرد الک شده را در حد خیلی کم که بوی خامی آن از بین رود و تغییر رنگ کمی بدهد باید حرارت دهید و بعد روغن و شربت را به مخلوط اضافه کنید و تا زمانی که حلوا به قوام لازم برسد هم زدن آن را ادامه دهید. در نهایت‌ می‌توانید حلوای زعفرانی خود را به دلخواه تزیین کنید.

ترحلوا زعفرانی

سینی ترحلوای زعفرانی

حلواباشی مرجع معرفی بهترین حلوا

حلوای گل سرخ ( حلوای گل محمدی)

حلوای گل سرخ از خوشمزه‌ترین حلواهای ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. از این حلوا که معمولا در قالب‌های یک نفره سرو‌ می‌شود در مراسمات مذهبی و جشن‌های مختلف استفاده ‌ می‌کنند. برای تهیه حلوا گل محمدی به مواد زیر نیاز است.

آرد سفید 2/1 لیوان
کره و روغن جامد 3/1 لیوان
پودر قند 3/1 لیوان
گلاب 3/1 لیوان
پودر گل محمدی 4/1 لیوان
مغز گردوی پودر شده 3/1 لیوان
پودر هل 2/1 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه حلوای گل سرخ

در ابتدا گردوها را آسیاب ریخته و پودر‌ می‌کنیم و کنار‌ می‌گذاریم. سپس آرد را الک‌ می‌کنیم و با حرارت ملایم به مدت 20 دقیقه تفت‌ می‌دهیم، اما هرگز نباید تغییر رنگ بدهد. پس از آن مجددا الک‌ می‌کنیم و مخلوط روغن و کره را داخل ماهیتابه به آن اضافه‌ می‌کنیم. 5 دقیقه این مخلوط را تفت‌ می‌دهیم تا کاملا یکدست شود. سپس پودر گردو را به آن اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت‌ می‌دهیم و از روی حرارت برداشته و گلاب و پودر قند را اضافه‌ می‌کنیم و کاملا به هم‌ می‌زنیم. پس از آن هل و گل محمدی پودر شده را به حلوا اضافه کرده و مخلوط‌ می‌کنیم تا کاملا نرم و لطیف شود. در نهایت حلوا را داخل قالب سیلیکونی ریخته و به مدت 3 ساعت داخل یخچال قرار‌ می‌دهیم و پس از آن تزیین و سرو‌ می‌کنیم.

حلوای زرده همدان

از دیگر حلواهای سنتی و خوشمزه‌ می‌توان به حلوای زرده همدان اشاره نمود. به دلیل وجود تخم مرغ، این حلوا بسیار مقوی است و‌ می‌تواند انتخابی عالی برای افطار در ماه رمضان باشد. حلوا زرده ظاهری شبیه به فرنی، ولی کمی سفت تر با رنگ زرد مایل به نارنجی دارد. برای تهیه این حلوا به مواد اولیه زیر نیاز است.

زرده تخم مرغ 10عدد
شکر یا پودر شکر 2/1 لیوان
گلاب 4/1 لیوان
زعفران دم کرده 2 قاشق چای خوری
نشاسته ذرت 2 قاشق غذا خوری
کره 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه حلوای زرده

در ابتدا زرده‌های تخم مرغ را کاملا هم‌ می‌زنیم و بعد شکر را به آن اضافه‌ می‌کنیم تا جایی که کاملا ترکیب شوند و یک حالت کرمی رنگی پیدا کند. اکنون باید زرده تخم مرغ را حرارت دهیم تا پخته شود و به غلظت مناسب برسد.‌ می‌توانید برای افزایش قوام حلوا مقداری نشاسته ذرت به آن اضافه کنید. در نهایت زعفران و گلاب را به مواد اضافه‌ می‌کنیم و وقتی حلوا به غلظت مناسب رسید‌ می‌گذاریم تا سرد شود و داخل ظرف ریخته و تزیین‌ می‌کنیم.

حلوای شیر

از دیگر حلواهای قدیمی و سنتی‌ می‌توان به حلوای شیر اشاره نمود که طعم فوق العاده‌ای دارد. مهم‌ترین ماده در این حلوا شیر است و موجب شده که ارزش غذایی بالایی داشته باشد. برای تهیه حلوای شیر به مواد زیر نیاز است.

آرد سفید قنادی 1 لیوان
شیر کم چرب 2 لیوان
زعفران دم کرده به میزان لازم
هل نصف قاشق چایخوری
شکر 1 لیوان
گلاب 4/1 لیوان
ترکیب کره و روغن 1 لیوان یا 150 گرم

 

طرز تهیه حلوای شیر

در ابتدا زعفران و هل را به صورت جداگانه بسایید و بگذارید که دم بکشد. سپس شربت حلوا را که شامل شیر و شکر است آماده کنید و زعفران و هل را به آن بیافزایید. در نهایت گلاب را نیز به شربت اضافه کنید. شربت را کنار بگذارید و آرد را الک کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس روغن را کم کم اضافه کنید تا آرد کمی تغییر رنگ دهد. اکنون باید آرد را از روی حرارت بردارید و شربت را به آرامی اضافه کنید و مدام هم بزنید تا جذب آرد شود و سپس دوباره روی حرارت قراردهید و هم بزنید تا جایی که حلوا به قاشق نچسبد.

حلوای آرد برنج

یکی از لذیذ‌ترین و خوشمزه‌ترین حلواهای سنتی، حلوای آرد برنج است. این دسر مقوی و جذاب به روش‌های مختلفی تهیه‌ می‌شود و در مراسمات و مناسبت‌های مختلف مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. تهیه این حلوا بسیار راحت است و کافیست به مواد اولیه زیر دسترسی داشته باشید.

آرد برنج 2 پیمانه
روغن 1 استکان

 

گلاب 3 قاشق غذاخوری
شکر 2 پیمانه
آب 3 پیمانه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
هل آسیاب شده نصف قاشق چای خوری

 

طرز تهیه حلوای آرد برنج

در ابتدا شربت حلوا را به روش حلوا سنتی آماده‌ می‌کنیم و هل، زعفران و گلاب را به آن اضافه کرده و ده دقیقه اجازه‌ می‌دهیم تا روی حرارت بجوشد و بعد برمی‌داریم. سپس آرد برنج را با حرارت ملایم تفت‌ می‌دهیم تا کمی تغییر رنگ دهد و بعد مقدار کمی روغن را به آن اضافه‌ می‌کنیم و هم‌ می‌زنیم تا مخلوط یکدستی ایجاد شود. اکنون باید شربت حلوا را به آن بیافزاییم و با حرارت خیلی کم دائما به هم بزنیم. در این حالت حلوا را به مدت 45 دقیقه روی حرارت خیلی ملایم قرار‌ داده و اجازه‌ می‌دهیم که حلوا دم بکشد و غلظت مناسب را پیدا کند. پس از رسیدن حلوا به غلظت دلخواه‌ می‌توانید آن را داخل ظرف سرو بریزید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

حلوای خرما

حلوای خرما از شیرینی‌های بسیار سالم و مقوی است که به سادگی آماده‌ می‌شود. این نوع حلوا در کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان و کشورهای عربی دارای طرفداران بسیاری است. برای تهیه این حلوای لذیذ و خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز است.

خرما بدون هسته 1 کیلوگرم
آرد الک شده 1 لیوان
زنجبیل، دارچین، کنجد به میزان لازم
روغن 2/1 لیوان
کره 100 گرم
خلال پسته برای تزیین به میزان لازم

 

طرز تهیه حلوای خرما

  1. برای تهیه این نوع حلوا به خرما تازه و مرغوب نیاز دارید. در ابتدا باید هسته‌های خرما را جدا کنید و کنار بگذارید.
  2. سپس باید آرد الک شده را با حرارت ملایم تفت دهید تا طلایی شود و بعد زنجبیل، دارچین و کنجد را مقدار دلخواه به آرد اضافه کنید.
  3. اکنون باید روغن و کره را به آرد اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر نرم و یکدستی ایجاد شود.
  4. در این زمان باید پوره خرمای بدون هسته را به مخلوط اضافه کنید و دائما هم بزنید تا کاملا جذب یکدیگر شوند و حلوا به غلظت مناسب رسیده و داخل ماهیتابه جمع شود.
  5. در نهایت‌ می‌توانید این حلوای لذیذ و خوشمزه را با خلال پسته و بادام تزیین کنید و میل نمایید.

اگر توان تهیه حلوا به مقدار زیاد را ندارید و  قصد سفارش حلوا و خرما برای مجالس خود دارید، میتوانید با حلواباشی تماس بگیرید تا تازه ترین حلوا را تحویل بگیرید: 22319284

حلوا زنجبیلی

حلوا زنجبیلی از دسرهای بسیار خوشمزه و مقوی است که در سفره‌های افطار‌ می‌توان از آن استفاده نمود. این مدل حلوا در عین حال که طعم  بی نظیری که دارد، دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است. تهیه حلوای زنجبیلی بسیار راحت است و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این حلوا به مواد اولیه زیر نیاز است.

پودر زنجبیل 1 قاشق سوپ خوری
آرد گندم 1 پیمانه
پودر قند 1 پیمانه
پودر هل 1 قاشق چایخوری
پودر گردو، بادام یا پسته 3/1 پیمانه
ترکیب روغن جامد و کره 70 گرم

 

طرز تهیه حلوای زنجبیلی

برای تهیه این حلوا لذیذ باید آرد را با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند و بوی خامی آن گرفته شود. سپس باید مخلوط کرده و روغن را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا به رنگ طلایی در بیاید و کاملا جذب آرد شود. اکنون باید حرارت را خاموش کنید تا حلوا خنک شود. پس از خنک شدن آرد، باید هل و زنجبیل را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا جذب آرد شود. پس از این مرحله باید پودر قند را به آرد اضافه نمایید و خوب هم بزنید تا جذب گردد. در نهایت پس از خنک شدن حلوا‌ می‌توانید آن را روی کاغذ روغنی بریزید و کاملا صاف و فشرده کنید و روی آن را با پودر گردو، بادام و پسته بپوشانید و به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید و سپس به شکل دلخواه برش بزنید. دقت داشته باشید که این حلوا دارای بافت بسیار ترد و شکننده‌ای است و برش زدن آن را باید با دقت انجام دهید.

حلوای بیسکویتی

حلوای بیسکویتی از جمله حلواهای ساده و فوری است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. این حلوا از حلوهای مجلسی بدون آرد محسوب‌ می‌شود که بافت بسیار نرم و لطیفی دارد. شما‌ می‌توانید این حلوا را با استفاده از انواع بیسکویت تهیه کنید. برای آماده کردن حلوای بیسکویتی به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

150 گرم بیسکویت پتی بور
110 گرم – نصف لیوان شکر
120 میلی – نصف لیوان آب
60 میلی – یک چهارم لیوان گلاب
کمی بیشتر از نصف لیوان مجموع کره و روغن
به میزان لازم زعفران
نصف قاشق چایخوری پودر هل

 

طرز تهیه حلوای بیسکویتی

برای تهیه این حلوا ابتدا باید بیسکویت را کاملا پودر کنید و کنار بگذارید. سپس شربت آن که شامل شکر، آب، هل، زعفران و گلاب را‌ می‌شود روی حرارت قرار دهید و آماده نمایید. پس از آن پودر بیسکویت را کمی تفت دهید تا حدی که نسوزد و خیلی تغییر رنگ ندهد. بعد کره و روغن را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا مواد کاملا یکدستی ایجاد شود. در اینجا باید طی دو مرحله شربت را به خمیر بیسکویت اضافه کنید و روی حرارت دائم هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. در نهایت‌ می‌توانید حلوای آماده شده را با قیف ماسوره به شکل‌های مختلف تزیین کنید.

حلوای هویج

حلوای هویج‌ می‌تواند یک عصرانه فوق‌العاده برای فصول سرد پاییز و زمستان باشد. این شیرینی لذیذ همچنین‌ می‌تواند یک مکمل غذایی مفید برای سلامت چشم و گوارش باشد. از حلوای هویچ در بسیاری از مهمانی‌ها استفاده‌ می‌کنند. برای تهیه این حلوا خوشمزه به مواد زیر نیاز است.

هویج 500 گرم
شکر 2 پیمانه
آرد 1 پیمانه
روغن نصف پیمانه
گلاب یک چهارم پیمانه
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادام به میزان لازم

 

طرز تهیه حلوای هویج

ابتدا هویج‌ها را پوست بگیرید و رنده کنید و به همراه 2 لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا بپزند و آب تبخیر شود. سپس از غذاساز برای پوره کردن هویج استفاده کنید. آرد را نیز الک کرده و تفت دهید تا بومی خامی آن گرفته شود. سپس روغن را به آرد اضافه کنید و ترکیب نمایید تا کاملا یکدست شود. پس از آن گلاب، شکر و پوره هویج را به آن اضافه کنید و چند دقیقه مداوم به هم بزنید تا حلوا به غلظت کافی برسد و در وسط تابع جمع شود. در نهایت‌ می‌توانید حلوا را در قالب‌های کاپ کیک سرو کنید یا با ماسوره به شکل دلخواه درآورید.

حلوای شکلاتی

حلوای شکلاتی از حلواهای اصیل و خوشمزه ایرانی است. این حلوای جذاب و خوش عطر و طعم را‌ می‌توانید به شکل‌های مختلفی تزیین نمایید و در مراسمات خود به عنوان یک دسر بی نظیر سرو کنید. برای تهیه حلوا شکلاتی به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

آرد سفید قنادی 125 گرم
آرد نخود چی 70 گرم
پودر قند 60 گرم
شکلات شیری یا تلخ 90 گرم
کره 40 گرم
روغن جامد 25 گرم
پودر هل  و پودر دارچین 1 قاشق سوپ خوری
پسته خرد شده به مقدار کافی

 

طرز تهیه حلوای شکلاتی

برای تهیه این حلوای بی نظیر باید آرد سفید و آرد نخودچی را به صورت جداگانه در تابه‌های مختلف تفت دهید تا کاملا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. سپس هر دو را داخل یک تابه الک کرده و روغن جامد را به آن‌ها اضافه‌ ‌کنید و به خوبی مخلوط‌ ‌نمایید. پس از یکدست شدن این ترکیب آن را از روی حرارت برداشته و اجازه‌ دهید کمی خنک شود. سپس پودر قند، هل و دارچین را داخل تابه الک کرده و کاملا مخلوط‌ کنید. بعد شکلات شیری بن ماری شده را به مواد اضافه‌ کرده تا کاملا نرم و یکدست شود.

حالا باید حلوا را روی کاغذ روغنی بریزید و به شکل مربع و ضخامت یک سانتی متر فرم دهید. در انتها مقداری شکلات بن ماری شده را به صورت یکدست روی حلواهای برش خورده بریزید و با پودر پسته تزیین کنید و در یخچال قراردهید تا کاملا سرد شود. پس از خارج نمودن حلوا از یخچال‌ می‌توانید آن به صورت لوزی شکل برش بزنید و سرو کنید.

حلوای پسته

حلوای پسته یکی از جذاب‌ترین حلواهایی است که‌ می‌توانید در مهمانی‌ها و محافل مختلف برای پذیرایی سرو کنید. حلوای پسته در واقع یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها و سوغاتی‌های ارومیه است که‌ می‌توانید با استفاده از مواد زیر آن را در منزل تهیه کنید.

آرد سفید قنادی 3 لیوان
روغن جامد 4/3 لیوان
کره 25 گرم
پودر پسته نصف لیوان
پودر هل یک قاشق چای خوری
پودر قند یک لیوان

 

طرز تهیه حلوای پسته

برای تهیه حلوای پسته باید آرد را چند بار الک کنید و روی حرارت ملایم داخل تابه تفت دهید؛ در حدی که دچار تغییر رنگ نشود و فقط خامی آن از بین برود. برای آنکه حلوا بافت نرم تری داشته باشد،‌ می‌توانید آرد تفت داده شده را یکبار الک کنید و دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس کره و روغن جامد را کم کم به آرد اضافه کرده و مخلوط کنید تا جایی که آرد کمی سرخ شود. بعد از آن مخلوط به دست آمده را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود؛ سپس پودر قند و هل را روی خمیر الک کنید و مخلوط نمایید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود. سپس باید پودر پسته و گلاب را به مواد اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. در نهایت باید کف قالب سیلیکونی را چرب کنید و حلوا را روی آن بریزید و فشار دهید تا مواد کاملا به هم بچسبند. قالب را به مدت 15 دقیقه در فریزر قرار دهید؛ سپس با استفاده از شکلات شیری یا تخته‌ای تزیین کنید.

رولت حلوا

رولت حلوا یکی از شیرینی‌های خوشمزه ایرانی است. این شیرینی به صورت رول شده با حلوا تهیه‌ می‌شود. حلوایی که در این شیرینی به کار‌ می‌رود‌ می‌تواند حلوای ساده یا حلوای پسته باشد. در واقع باید حلوای تهیه شده را که کمی از حرارت آن کاسته شده روی نان میکادو پخش کنید و رول نمایید و داخل کاغذ روغنی چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود. در نهایت‌ می‌توانید روی رولت را با پودر قند و دانه پسته تزیین کنید و در مراسمات و جشن‌ها سرو نمایید.

حلوا کفگیری

حلوای کفگیری از جمله خوراکی‌های بسیار لذیذ و خوشمزه است که از سوغاتی‌های اصیل شهر ارومیه و تبریز محسوب‌ می‌شود. این نوع حلوا طرفداران زیادی دارد و‌ می‌توانید از آن  در اکثر مراسمات استفاده کنید. حلوای کفگیری به دلیل آنکه با کفگیر از  ظرف جدا‌ می‌شود به این نام معروف است. این حلوا دارای ظاهر بسیار زیبا و جذابی است و برای یک پذیرایی لاکچری‌ می‌توانید از آن استفاده کنید. برای تهیه حلوا کفگیری به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

۲۵۰ گرم آرد قنادی
۲۵۰ گرم پودر قند نرم الک شده
۸۰ گرم کره
۸۰ گرم روغن جامد
۱ قاشق غذا خوری پودر هل سبز
برای تزیین به مقدار لازم پودر پسته
۳ قاشق غذا خوری یا کمتر یا بیشتر پودر زنجبیل
نصف لیوان گردو نیم کوب یا آسیاب شده

 

طرز تهیه حلوای کفگیری

برای تهیه این حلوا باید آرد را کاملا الک کنید و روی حرارت تفت دهید تا طعم و بوی خامی آرد کاملا گرفته شود. سپس باید روغن را به آرد اضافه کنید و تفت دهید و بعد گردوی پودر شده به همراه پودر هل به این مخلوط اضافه نمایید و تابه را از روی حرارت بردارید. پس از کمی خنک شدن حلوا  پودر قند را به آن افزوده و مخلوط کنید تا حلوا بافت منسجم‌تری پیدا نماید. در ادامه باید حلوا را به دو قسمت تقسیم کرده و یک قسمت را جدا کنید. سپس زعفران دم کرده را به حلوای داخل کاسه اضافه کنید تا کاملا زرد شود.‌ می‌توانید برای قسمت دیگر حلوا از کاکائو استفاده نمایید تا رنگ‌های متنوع‌تری داشته باشد. در نهایت با کفگیر یا قاشق از حلوا برداشته و داخل ظرف سرو بریزید و تزیین کنید.

حلوای برشتوک

حلوای برشتوک از شیرینی‌های محبوب و سنتی ایرانی است که در شهر اصفهان معمولا تهیه‌ می‌شود. تهیه این حلوا بسیار ساده و راحت است و‌ می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را برای مراسمات مذهبی، شب‌های قدر و … آماده کنید. برای آماده کردن حلوای برشتوک به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

آرد نخود چی 500 گرم
روغن جامد 100 گرم
کره 150 گرم
پودر قند 150 گرم
گلاب 1 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 قاشق غذاخوری
پودر پسته برای تزیین به میزان دلخواه

 

طرز تهیه حلوای برشتوک

برای تهیه این حلوا باید آرد نخودچی را تفت دهید تا بوی خامی آن کاملا از بین رود. دقت داشته باشید که آرد نباید بسوزد و خیلی تغییر رنگ دهد. پس از تفت دادن آرد حتما یکبار الک کنید و دوباره به تابه برگردانید و روغن و کره را به آن اضافه نمایید و چند دقیقه تفت دهید. سپس گلاب و پودر هل را به آرد اضافه کنید و اجاق را خاموش نمایید تا حرارت برشتوک کم شود. بعد پودر قند را افزوده و هم بزنید تا خمیر کاملا یکدستی ایجاد شود. در نهایت کف قالب مد نظرتان را چرب کنید و برشتوک را کاملا داخل آن پهن کرده و فشرده کنید و روی سطح آن را با پودر پسته بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید. پس از سرد شدن‌ می‌توانید آن را به شکل مربع یا لوزی برش بزنید.

سخن پایانی

حلوا از خوشمزه‌ترین دسرها برای پذیرایی در مراسمات مختلف است. تنوع حلواها بسیار بالا است و‌ می‌توانید با مواد در دسترس خود زیبا‌ترین و خوش طعم‌ترین حلواها را تهیه نمایید. دقت داشته باشید که هر چند پخت حلوا کار ساده‌ای است، اما نکات و ترفندهای خاصی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید تا بتوانید حلوایی با ظاهر زیبا و مجلسی داشته باشید. همچنین با مراجعه به سایت حلوا باشی نیز به عنوان یکی از با سابقه‌ترین مجموعه‌ها در زمینه تولید و توزیع انواع حلوا و خرما‌ می‌توانید مراسمات خود به بهترین شکل ممکن برگزار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *